Nog steeds vakantie.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu Nog steeds vakantie.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu

Nog steeds vakantie..

Door: Romee

Blijf op de hoogte en volg Romee

03 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hello people! Alles gaat goed hier! Alweer een week geleden dat ik voor het laatst wat geplaatst heb. Maar wat een hoop beleefd! Ben met Lars mee geweest naar de township waar hij stageloopt, cadeautjes uitgedeeld omdat hij voor het laatst was. Wat waren de kinderen er blij mee! Vervolgens nog door de township gelopen naar ons vervoer terug naar huis toe, kan wel zeggen dat ik me niet helemaal op mijn gemak voelde om daar zo te lopen. Er was bijvoorbeeld een man die naar ons toe kwam lopen en vroeg of we mee wouden komen, dit hebben we natuurlijk niet gedaan. De man was erg vriendelijk, maar Lars vertelde dat hij ons waarschijnlijk had beroofd als we met hem mee waren gelopen. Over beroven gesproken, in de afgelopen drie dagen zijn er van twee meiden dit ook op dit adres wonen de pinpassen gestolen. Je kan hier dus absoluut niet alleen gaan pinnen. Aangekomen bij het busje waarmee we terug naar huis gingen, gingen we nog even wat eten: vetkoek! Vetkoek is eigenlijk een oliebol met gehakt, klinkt raar maar smaakt heerlijk! Die avond weer naar de township, want we deden met z'n allen mee aan Kasi Hop, een kroegentocht in de township. Het was er erg druk, want de mensen hadden net betaald gekregen. Er was beveiliging geregeld omdat wij kwamen, zodat er wat meer veiligheid was. Het was een gezellige avond en de mensen waren heel aardig (op een paar aparte gasten na). De volgende dag hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, lekker uitgeslapen en 's avonds naar een rugby wedstrijd in het Nelson Mandela Bay Stadium. De EP Kings (ploeg van Port Elizabeth) moesten tegen de Sharks. Het schijnt dat de EP Kings nooit wat winnen, deze wedstrijd was hier een voorbeeld van. Maar het was wel erg leuk om te zien! 's Avonds een braai (bbq) gehouden bij ons thuis, waar ook Zuid-Afrikaanse mensen kwamen, weer een gezellige avond. Zondag was de grote dag dat we beschikking kregen over onze auto. De man die hem bracht vertelde dat we niet moesten vergeten de lampen uit te doen, de accu ging snel leeg zei hij. Dat is vandaag gebleken, tot mijn grootste schrik merkte ik op dat de lampen nog aanstonden, meteen de sleutel gehaald, maar helaas. De accu had het begeven. Auto maar geprobeerd aan te drukken, was vast een leuk gezicht, één meid in de auto en vier aan het drukken. Dit mocht helaas niet baten, gelukkig was onze overbuurman zo vriendelijk om startkabels te halen.
Op 1 september zou onze stage beginnen, met volle moed stapten wij de auto in om het avontuur aan te gaan. Op onze stageplek gingen ze er echter van uit dat wij de week erop zouden beginnen en de man die ons zou begeleiden was er niet. We kregen een rondleiding, waarna we onze gegevens achter lieten en we de volgende dag gebeld zouden worden. Zouden ja, want dat gebeurde dus niet.
Deze dag kreeg ik wel een ander telefoontje, namelijk dat de allerbeste niet alleen in Februari langskomt, maar ook in November om mijn verjaardag te vieren! Alsof de dag niet nog beter kon werd er ook nog eens een bos bloemen bezorgd voor mij! Wat een geluksvogel ben ik toch :-) Bedankt schat!
Om terug te komen op het stage-verhaal: de volgende dag werd ik wakker gebeld of we vanochtend konden beginnen. Dat was prima, onze dagen zijn namelijk nogal mager ingevuld. Dus vanochtend weer naar stage! We hadden een gesprek met Travis, onze begeleider. Hij vertelde ons wat de verwachtingen zijn en wat we gaan doen. Ik zal eerst even wat uitleggen over de plek waar we stagelopen, EP Child and Youth Care. Het is een tehuis voor kinderen van 4 tot 18 jaar, een groot complex met een gezamenlijk gedeelte, een school voor de jongsten en cottages (huisjes waar de kinderen wonen). Het ziet er allemaal goed uit! De kinderen zijn er geplaatst omdat ze bijvoorbeeld wees zijn, zijn mishandeld, verwaarloosd en nog meer dingen. Nicole gaat de eerste twee maanden in een cottage werken met jongens van 7-12 en ik met meiden van 13-18. Iedereen is heel enthousiast en blij dat we komen en we hebben er erg veel zin in! Het gesprek begon trouwens om half 9 en was om 10 over 9 afgelopen, hierna gingen we ontbijten aan zee bij Barneys.
We hebben dus eigenlijk nog steeds vakantie, maandag gaat het echte werk beginnen!

• 03 September 2015 - 18:35

Martijn Huls: