Eerste stageweek voorbij - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu Eerste stageweek voorbij - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek voorbij

Door: Romee

Blijf op de hoogte en volg Romee

14 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal, de eerste week stage is alweer voorbij! En wat is het snel gegaan. Maandag begon onze eerste stagedag, om 9 uur hadden we een vergadering waarbij er gesproken werd over de afgelopen week. Dingen die goed en fout gingen werden besproken. We konden het niet goed bijhouden, we kenden namelijk nog niemand dus wisten ook niet echt waar het over ging. Vervolgens gingen we naar ons kantoor, waar we tot half 1 bleven. Hierna werden we naar onze cottages gebracht. Het eerste dat me opviel was dat iedere 'leidster' in de cottages Tanni wordt genoemd. Dit betekend tante, zelfs onderling spreken de leidsters elkaar aan met Tanni. Ik vroeg hoelaat de meiden van school terug zouden komen, half twee werd mij verteld. Ondertussen moesten we naar de keuken om de boodschappen te halen en lunch te maken. De meiden kwamen echter pas om half drie thuis van school. Dit was de eerste keer dat iedereen zag. Iedereen was aardig, maar praatten onderling Afrikaans. Af en toe begrijp ik wel dingen, omdat het op Nederlands lijkt, maar als ze sneller beginnen te praten klinkt het voor mij net als chinees. In het begin voelde ik me dan ook een beetje onwennig, maar dit wordt met de dag beter. Om half vier ging ik mee naar de Study Room, hier moeten de kinderen heen om hun huiswerk te maken. Ik heb met sommige meegeholpen met hun huiswerk. Om vijf uur mochten ze weer terug naar het huisje en zat mijn werkdag erop. Ik haalde Nicole op en we gingen naar huis. Zo gaat het eigenlijk elke dag, de eerste paar weken zijn bedoeld om kennis te maken met de kinderen. Af en toe zijn er wat dingen anders, zoals dat we laatst naar huis wouden, maar de auto achter een gesloten hek zat. We konden een half uur (als het niet langer was) wachten tot er iemand met een sleutel kwam. Vrijdag is normaal gesproken onze vrije dag. Maar we kunnen ervoor kiezen om ook de vrijdag te gaan werken zodat we vrije dagen op kunnen bouwen. De eerste week hebben we dit maar niet gedaan, eerst maar eens bijkomen van alle nieuwe indrukken. Om het weekend te vieren zijn we donderdag maar met z'n tweeën uit eten gegaan (Nicole en ik). Toen ik nog in Nederland was had ik niet gedacht dat dit zou kunnen, maar als je goed uitkijkt valt het qua onveiligheid allemaal wel mee. Vrijdag hebben we uitgebreid gebruik gemaakt van de optie uitslapen. 's Middags zijn we naar een strand toe gereden, het was er supermooi! 's Avonds hadden we een braai in het andere huis van de organisatie (er is een huis op Marshall Road, waar wij wonen, en een huis op Robin Road, waar de braai was). Het was erg gezellig, de hoofdpijn de volgende dag iets minder helaas. Om een beetje uit te waaien zijn we weer naar het strand gereden, dit keer met alle meiden van Marshall Road. 's Avonds hadden we weer een braai, dit keer bij een Zuid-Afrikaan thuis. Dit keer maar wat rustiger gedaan. Zondag gingen we met z'n allen (Robin Road & Marshall Road, in totaal 18 Nederlandse studenten) naar het Kragga Kamma Game Park. Een park wat dichtbij is, met giraffen, neushoorns, buffels, gnoes, cheetas, impalas, aapjes en zelfs vogels! We hebben onze ogen uitgekeken. Eerst gingen we over een brug die naar een pad leidde waar je apen zou kunnen spotten. Geen apen gezien natuurlijk. Toen gingen we naar het Bush Cafe, waar we geluncht hebben. Een paar van de groep wouden de cheeta's aaien. Tijdens het wachten zijn Nicole, Iris, Bradley en ik weer teruggegaan naar het apenpad. Hopen dat we de apen dit keer wel zouden spotten. En jawel hoor, in de verte zagen we één over een touw lopen. Geweldig, wat waren we enthousiast. Toen we terugkwamen bij de groep meteen vertellen natuurlijk, wij hebben wel apen gezien en jullie lekker niet. Deze pret was van korte duur, we keken naar links en daar zat een aap onder de tafel. Daar ging onze privilege. Om twee uur gingen we met een ranger het park in, we gingen in een open auto waar genoeg plek was voor iedereen. Hier zagen we alle dieren, het was super mooi om te zien! Op het laatst gingen we nog op zoek naar de cheetas, we moesten hiervoor door hekken naar een speciaal deel van het park. De cheetas zijn afgezonderd van de rest van het park, omdat ze teveel dieren doden. Op de hekken stond dat 'open bakkies' niet toegestaan waren, je mocht de auto niet uit en je moest je ramen dichthouden. Wij gingen dus naar binnen met een open bakkie. Er was weinig spannends aan de cheetas, ze lagen gewoon een beetje te chillen. Toen reden we weer terug naar het beginpunt en zat ons Kragga Kamma avontuur erop. Het was een geslaagde dag! Toen maar een rustig avondje, want de volgende dag (vandaag) weer naar stage.

See you next time,
Liefs Romee

• 14 September 2015 - 11:38

Opa En Oma Struik:

Lieve Romee ,

He he dat was een heel verhaal .
    liefs opa en oma .

• 15 September 2015 - 14:03

Oma Wildy:

Mooi verhaal en fijn dat t goed gaat.
    Veel plezier.

• 15 September 2015 - 18:59

Aly :

ha die Romee, leuk hoor en wat zet je mooie foto's op fb! Leuk hoor dat het goed gaat! Gr van Wim en mij! Doeiiiii

• 17 September 2015 - 13:28

Papa :

Meisje,

Heel mooi geschreven, heb een volledige indruk over jouw indrukken in dat mooie land. Ik ben ook blij dat je een vriendin bij je hebt waar je alle indrukken aan kunt ventileren. Paps is trots op jou meis!!!!! Geniet en doe wat er te doen is en geniet van je vrije tijd. Groetjes van mij en Annet, ook aan je vriendin.