Laatste blog in Zuid Afrika - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu Laatste blog in Zuid Afrika - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Romee Struik - WaarBenJij.nu

Laatste blog in Zuid Afrika

Door: Romee

Blijf op de hoogte en volg Romee

28 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Hazyview

Hallo mensen,
Dit is het laatste blog vanuit Zuid Afrika alweer! Wat zijn de tien maanden omgevlogen.. Afgelopen donderdag hebben we afscheid moeten nemen van stage. Vrijdag, op de laatste dag in Port Elizabeth, heb ik nog een rondvlucht gemaakt wat super mooi was! Vrijdag was ook de dag dat we afscheid moesten nemen van iedereen. Wat een zware dagen.. Zaterdagochtend ben ik samen met Nicole in de auto gestapt om tijdens ons laatste weekje in Afrika nog rond te reizen. We zijn zaterdag naar Bloemfontein gereden, hebben daar overnacht en zijn doorgereden naar Swaziland. Wat een reis, het duurde iets langer dan verwacht. We kwamen langs allemaal Nederlandse plaatsjes, waaronder als laatste Amsterdam! Toen we bij de grens aan kwamen om 5 voor 6 vertelde een man dat we beter op konden schieten want de grens ging om 6 uur dicht.. Een pauze meer en we hadden een probleem gehad haha. Goed, na de grens op naar ons hostel in een nationaal park. Het was al donker en de wegen in Swaziland zijn op z’n zachts gezegd niet optimaal, een heel avontuur dus. Aangekomen bij het hostel wilden we graag wat avondeten, onze voorbereiding was niet optimaal waardoor we naar het Rest Camp moesten rijden om te eten. Met een aantal aanwijzingen van waar we heen moesten stapten we heel zeker in de auto. Groot licht aan en gaan. We waren nog geen 10 meter op pad of de weg werd geblokkeerd door gnoes. Welcome to Swaziland. We reden verder en werden steeds minder zeker van onze zaak. Op het gegeven moment waren we ervan overtuigd dat we verkeerd reden en gingen we omkeren. Toen zagen we een zaklamp onze kant op komen, de man vroeg of er iets verkeerd was. Hij is bij ons in de auto gestapt en is meegereden. Hierna moest hij teruglopen, door het donker, tussen alle wilde dieren. Schijnt gewoon te kunnen. We hebben heerlijk gegeten bij het restaurant en dachten daarna lekker bij het kampvuur te kunnen zitten. Ik liep om het vuur heen, struikelde ergens over en hoorde gegil. Door de schrik gilde ik nog harder. Wat bleek.. Waarvan ik dacht dat het boomstammen waren, waren wilde zwijnen. Oeps. Het ergste was nog dat er een aantal Amerikanen omheen stonden die me niet waarschuwden en me uitlachten. Een geslaagde eerste avond. De volgende ochtend gingen we mountainbiken door het park, langs de zebra’s, gnoes, bokkies, nijlpaarden en krokodillen. We voelden ons echte Freeken en genoten optimaal (als we naar beneden fietsten in ieder geval). Hierna gingen we naar een cultureel dorp, waar voor ons gedanst werd en we een rondleiding kregen door het dorp. Een aantal leuke feitjes die we te horen kregen:
- Als je wil trouwen moet je 16 koeien geven aan de familie van de toekomstige vrouw (één koe is 6000 tot 7000 rand waard)
- De koning heeft 16 vrouwen en ongeveer 60 kinderen
- De vorige koning had 75 vrouwen en 250 kinderen
- Als je vroeger een moord had gepleegd werd je van de berg gegooid en mocht je niet begraven worden
- Mannen gaan voor (bijvoorbeeld als ze een hutje binnengaan, dan moeten de mannen eerst en dan mogen de vrouwen)
- Wanneer de man en vrouw gaan slapen mogen ze pas bij elkaar in bed wanneer de kinderen slapen
Goed, tot zover de weetjes. De volgende dag (dat was vandaag), gingen we naar een marktje, hier werden superveel handgemaakte kaarsen gemaakt in alle vormen en kleuren. Vervolgens gingen we op pad naar onze volgende bestemming, Gecko Lodge vlakbij Kruger. De weg ernaartoe was echt prachtig, bergen waar je maar kon kijken! Nu zitten we buiten bij onze kamer, het is hier nog heerlijk weer (28 graden, en dat in de winter jaja). Morgen moeten we vroeg uit de veren want we worden om 05:15 opgehaald voor een dagtour in Kruger. Overmorgen gaan we de panoramaroute rijden, wat prachtig moet zijn, vrijdag komen we aan in Johannesburg en dan vliegen we om 21:45 weer terug naar Nederland. Zaterdag weer op Nederlandse bodem dus!
Tot snel iedereen, ik ga nog even genieten!
Liefs Romee

• 28 Juni 2016 - 23:04

Heidi:

Wat nog weer een belevenissen zo op het eind van jullie reis. Geniet vd laatste dagen en tot.....zaterdag!

• 29 Juni 2016 - 10:30

Jan Struik:

Lieve Romee ,
    Dat was dan de laatste , nog even en dan ben weer in Nederland ,
    We wensen je een hele goede vlucht terug en we zien je wel als
    je weer thuis bent . Knuffel en tot zaterdag .